Motorklubben Ratten bildades 1959 efter att Torsby Motorklubb lagts ned 1958.
Drivande och förste ordförande var Åke Larsson Torsby
Upptagningsområde var då nuvarande Torsby och Sunne kommuner. Detta har förändrats då fler motorklubbar har bildats under åren. Vårt nuvarande upptagningsområde är runt övre Fryken.
Vår samlingslokal ligger bredvid Vassjön.
Klubben hade några undanskymda år innan bröderna Liljemark med kompisar kom i ledande ställning året var då 1963.
Vår förste licensierade förare var Stig Borg. Stig hade redan börjat tävla 1958 men bodde då i Katrineholm.
Magnus Sjölander var mycket drivande i Torsby och fick klubben att arrangera sträckor i Norska vinterrallyt 1964. Detta rally hade start och mål i Oslo men då hastighetstävlingar inte fick arrangeras i vårt grannland gick alla fartproven i Sverige. Ett utmärkt arrangemang visade att det gick att arrangera större rallytävlingar här. Det blev en start för KAK-rallyt att köras på vintern vilket skedde 1965.
1966 gick klubben tillsammans med ett stort antal värmländska motorklubbar för att arrangera SM rallyt Värmland Runt. som var en grustävling.
1968 kom rallycrossen som ersättning för RAC rallyt i Storbrittannien som inte fick köras då mul och klövsjuka härjade i landet. I klubbens arkiv finns handlingar som visar att klubben redan då sökte mark för att bygga en rallycrossbana. 8 olika sökta platser senare och vi skriver år 1990 innan vår NIWA-Bana kom till stånd.
Under många år hade klubben två egna evenmang Finnskogsvalsen och Torsby-Knixen men 1976 kom Gurlittaloppet uppför Tossebergsklätten till. Denna tävling arrangerades som SM-tävling två år innan det kulminerade med världens första backtävling för lastbilar.
Tre år 1997, 1999 och 2001 arrangerade vi ihop med tidningen Trailer en lastbilsutställning på Akkastadion i Sunne.
1988 kom Folkracesporten till klubben. På ett par år hade vi 60 förare som provade lyckan i sporten. Som följ av detta lyckades Sten Dahlgren ihop med Helmer Walfridsson och Göran Barremyr sy ihop en lösning med en motorbana. Niwabanan är byggd på Stora Ensos marker mellan Torsby och Gräsmark och med maskinhjälp från entrepenadbolaget NIWA och privata entrepnörer. De första fyra åren arrangerades 6 tävlingar per år ock förutom Folkrace gick Svenska Cupen i Crosskart 1993 och 1994 och ett par Rallycross B tävlingar. Då banan var byggd som tillfällig fick vi söka nytt tillstånd för verksamhet var tredje år men tillslut fick vi 2005 permanet tillstånd för anläggningen..
Då vi hade många duktiga rallyåkare föddes ett frö 1993 till att arrangera ett SM-rally i Fryksdalen. Efter ett par års arbete sjösattes RallyNordvärmland 1996.
Ett mångårigt samarbete med Ekshärads MS och Hagfors MK hade inletts. 1999 känd vi oss säkra med formen på tävlingen och körde SM för första gången. Om det gick bra? Ja det kan man säga- vi blev utsedda till bästa arrangör både 1999 och 2001. Men sagan tog snabbt slut. Till 2003 års tävling blev vi av Svenska Bilsportförbundet ombedda att ta prova ett nytt koncept med endagstävling. Rallyt flyttades till sommaren då Svenska Rallyt flyttat upp i Värmland och lade beslag på flertal av våra sträckor. Allt var klart men på SM-konferansen hösten 2002 var det ändrade riktlinjer för hur ett SM-rally skulle vara upplagt. Då det var helt andra förutsättningar för oss tackade vi för oss och lade ned rallyt.
Organisationen för Värmland Runt gick i mitten av 1970 talet ihop med KAK och arrangerde Svenska Rallyt. Sedan dess har vi varit med i VM cirkusen på gott och ont. Den bästa tiden rent ekonomiskt var när vi arrangerade publiksträckan på Vassjön. Det var alltid mycket folk och en riktig folkfest. Vassjön var navet i Rattens verksamhet med omtyckta isbanor på vintern.Det arrangerades faktiskt även sommartid i mitten av 1970-talet. EM i racerbåt gick då på Vassjön! Sedan början av 1990 talet försvann de förutsättningarna då vintrarna blev sämre=varmare och förutsättningarna för att ploga banor ändrades. Ett år plogades banor vid 4 tillfällen och livslängden på en bana var som längst 24 timmar innan vatten kom upp.
De senare åren på 2000-talet återvände Svenska Rallyt till området men då på vägarna runt sjön.
Efter många fartfyllda år med Svenska rallyt i de Värmländska skogarna kom beskedet under våren 2021 att Svenska Rallyt flyttas norrut till Västerbotten med Umeå som huvudort.
En mer snösöker tävling var kravet från WRC Promoter, något som blivit alltför svårt att garantera i Värmland i och med mildare vintrar.
I Sunne arrangeras ett asfaltrally som heter Sunneracet. Det innhåller asfaltprov på Bråruds industriområde och även en sträcka uppför Tossebergsklätten.Den riktiga backtävlingen föll då besökarna svek samtidigt som säkerhetskraven ökade .
År 2000 tog vi initiativet att få igång Crosskartsporten i Fryksdalen. På första förarkursen som var i Oleby Folketshus tog 25 personer licens. Vi arrangerade under ett antal år Crosskarttävlingar på motorbanan men hade mycket svårt att få ekonomin att gå ihop. Crosskart körs enbart idag i Torsbysprinten på Vinkelvägen
I Värmland finns det inte många arrangörer av vinterrally kvar men vi håller envist fast vid Finnskogsvalsen som startades i mitten av 1960-talet och har körts sedan dess med några avbrott för diverse rallyn som vi arrangerat ihop med andra föreningar. Finnskogsvalsen har de senast åren ändrats till att vara en tvådagarstävling med ett flertal sträckor som förr gick i Svenska rallyt.Rallyt ingår nu i Sveriges största rallyserie, VOC Mekonomen rally, Detta har inneburit att vi har uppsving för antalet aktiva på rallysidan i klubben.
MK Ratten har ett stort antal Co-drivers som åker med förare från andra klubbar både nationellt och internationellt. Ida Bood, Patrik Barth och Miriam Walfridsson är exempel på dessa.
MK Ratten finns även representerade i WRC i form av Oliver Solberg, som under 2021 skrev fabrikskontakt tillsammans med Hyundai Motorsport.
Under 2021 fick Oliver möjligheten att köra utvalda tävlingar i högsta klassen WRC tillsammans med Hyundai.
2022 kom beskedet att Oliver tar klivet upp till rallyts högsta nivå som fabriksförare för Hyundai motorsport.
Under 2016 fanns 86 aktiva i Rally, Rallycross, Folkrace, Crosskart och Racing och återväxten är god.